کتابداری و اطلاع رسانی

این وبلاگ برای شما دوستان کتابدار و کلیه کسانی که به کتاب و کتابداری علاقمند هستند طراحی شده است.

کتابداری و اطلاع رسانی

این وبلاگ برای شما دوستان کتابدار و کلیه کسانی که به کتاب و کتابداری علاقمند هستند طراحی شده است.

مطالعه در کتابخانه کودک و نوجوان

مطالعه در کتابخانه کودک و نوجوان

مقدمه

حیات و بقای هر جامعه ای در گرو زنجیره هایی از ارتباطات است. کتاب نیز یکی از منابع عمده اطلاعات است که دانش های مختلف، علوم و فنون و تجارب اندیشمندان را به سهولت در اختیار افراد جامعه و نسل های آتی قرار می دهد.

کتاب یک رسانه گروهی است که در آن مطالبی ضبط شده باشد، قابل انتقال باشد و بازیابی مطالب آن از نظر زمان و مکان محدود نباشد. افزایش تعداد عناوین کتاب های غیر درسی و کتاب های خاص گروه های سنی مختلف کودکان و نوجوانان در جامعه ما نیز، از نیاز روز افزو جامعه به کتاب های مختلف حکایت می کند. افزایش یافتن عناوین و تیراژهای کتاب های کودکان و نوجوانان و تاسیس کتابخانه های حتی کوچک در مدارس، می تواند به استواری بنیادهای اتدیشه علمی و فرهنگی نسل آینده منجر شود. ار این رو تأسیس کتابخانه در مدارس و  ترغیب دانش آموزان به استفاده از آن ها از رسانه های عمده مسئولین آموزش و پرورش تلقی می شود.

کتابخانه نقش بسیار مهمی در پرورش ذوق و خواندن و برانگیختن شور پژوهش در دانش آموزان دارد ولی عادت به مطالعه در بسیاری از خانواده های ما اندک است و بنابراین ناچار کودک باید تخستین بار از طرق کتابخانه مدرسه با کتاب آشنا شود.

اگر پدر و مادر عادت به مطالعه کتاب و مجله و روزنامه داشته باشند، چون کودک زندگی روزمره خود را با آنان می گذراند خیلی زود با کتاب آشنا می شود و این امر به تدریج در او به صورت عادت به مطالعه در می آید. به اعتقاد بسیاری از بزرگان آموزش و پرورش، اولین عاملی که در ایجاد علاقه به مطالعه و کتاب و کتابخانه مؤثر است خانواده است، در حالی که اکثر اولیای دانش آموزان به ویژه در روستاها، به علل گوناگون، انس و الفتی با کتاب ندارند و طبعاً رغبت به مطالعه را در کودک خود پرورش نمی دهند و چه بسا گاهی ممکن است مانع گرایش او به مطالعه شود( احمدوند، 1380)

توجه به مطالعه کتاب

به دلایل متعدد مطالعه کتاب توسط کودکان و نوجوانان مورد تأکید قرار گرفته است از جمله این دلایل می توان به موارد زیر  اشاره کرد: میل به کنجکاوی برای کسب تجارب و اطلاعات تازه، کمک به آموزش و یادگیری زبان ملی، رشد و گسترش رغبت ها، ارضای بعضی نیازهای ذهنی و عاطفی و کمک به ایجاد عادت به مطالعه در دوران کودکی و نوجوانی.

در دوره ی نوجوانی که تغییرات بسیار چشم گیر است و عواطف به راهای گوناگون بروز می کند و نوجوانان در این دوره به دوران غیر خود یا بزرگترها معترض هستند و در پی فلسفه خاص و جهان بینی ویژه ای هستند، مطالعه کتاب نقش خاصی ایفا می کند. در هریک از مراحل کودکی و نوجوانی باید با در دست داشتن ذوق سلیم و مهارت و تجربه و آشنایی کامل با دنیای آن ها، کتابی در خور سن و شخصیت کودکان و نوجوانان تهیه گردد تا برانگیزنده رغبت و تمایل آنان به مطالعه و خواندن شود و قدرت خلاق آن ها  شکوفا  گردد.

عوامل مؤثردر مطالعه

1)                        والدین و افراد خانواده،

2)                        معلم و مدرسه،

3)                        وجود کتابخانه در مدرسه،

4)                        فرصت و محیط مساعد خواندن،

5)                        وضع عمومی کتاب ها،

6)                        وسایل ارتباط جمعی.

توصیه هایی به والدین برای علاقمند کردن فرزندان به مطالعه

1)                        بگذارید فرزندتان ببیند که شما می خوانید.

2)                        با صدای بلند بخوانید.

3)                        روزنامه را خانوادگی بخوانید.

4)                        خواندن کتاب های مورد علاقه خود را به فرزندتان توصیه کنید.

5)                        برای خواندن دلایل عملی بیاورید.

6)                        در خانه مطالب خواندنی داشته باشید.

7)                        به هر جا که می روید همراه خود کتاب ببرید.

8)                        در اختیار بچه های مریض کتاب و مجله قرار دهید.

9)                        به عنوان پاداش به فرزندانتان کتاب یا مجله بدهید.

10)                مجلات کودکان را مشترک شوید.

11)                به نمایشگاه های کودک بروید.

12)                برای تابستان یک برنامه مطالعه آزاد تنظیم کنید.

13)                از نوارهای قصه استفاده کنید.

14)                اطمینان حاصل کنید که فرزندتان برای خواندن آمادگی دارد.

15)                به بچه هایی که نمی توانند بخوانند اجازه  بدهید قصه را از روی تصاویر تعریف کنند.

16)                از بچه بخواهید پس از شنیدن داستان آن را دوباره تعریف کند.

17)                از بچه ها بخواهید داستان ها را ارزیابی کنند.

18)                بچه ها را تشویق کنید با شخصیت ها همانندسازی کنند.

19)                محیط مناسبی برای خواندن فراهم کنید.

20)                تفاوت بچه ها را به رسمیت بشناسید.

منبع: روان شناسی کودک و نوجوان/ دکتر محمدعلی احمدوند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد