کتابداری و اطلاع رسانی

این وبلاگ برای شما دوستان کتابدار و کلیه کسانی که به کتاب و کتابداری علاقمند هستند طراحی شده است.

کتابداری و اطلاع رسانی

این وبلاگ برای شما دوستان کتابدار و کلیه کسانی که به کتاب و کتابداری علاقمند هستند طراحی شده است.

بخش مرجع

بخش مرجع

بخش مرجع یکی از چهار بخش اصلی هرکتابخانه است. این بخش همراه با بخش امانت، بخش خدمات عمومی را تشکیل می دهد. ویژگی بخش خدمات عمومی ارتباط مستقیم کارکنان با مراجعه کنندگان است. چگونگی ارائه خدمات در این بخش تاثیر زیادی روی روند استفاده از منابع و خدمات کتابخانه دارد. میزان خدمات ارائه شده در این بخش و مخصوصاً شیوه بر خورد کتابداران با مراجعه کنندگان از عوامل بسیار مهم در تصمیم گیری استفاده کنندگان بالقوه و بالفعل برای بهره گیری یا عدم بهره گیری از خدمات و مابع کتابخانه است.

به طور کلی، سه عامل اطلاعات، استفاده کننده و کتابدار مرجع در فرایند مرجع دخالت مستقیم دارند. افزایش روز افزون حجم اطلاعات تولید شده باعث شده است تا افرلد بیشتری به کمک ها و خدمات مرجع احساس نیاز کنند. به قول ویلیام کتس اولین نقش کتابداران مرجع این است که نه تنها به پرسش ها پاسخ دهند بلکه پاسخ را به "نیاز خاص" فرد مراجعه کننده محدود کنند.این کار یقیناً مستلزم دانش، مهارت و تجربه کتابدار مرجع است تا بتواند پرسش و نیاز اصلی مراجعه کننده را به درستی دریابد، آن را تجزیه و تحلیل کند و سپس پاسخ آن را تعیین نماید. این ارتباط مستقیم با مراجعه کنندگان و جنب و جوش و فعالیت مستمر در بخش مرجع است که باعث شده است تا در کار در بخش مرجع گیرایی خاصی پیدا کند و با وجود اینکه گاهی کتابدار، پرسش های تکراری، پیش پا افتاده و خسته کننده می بیند، این آگاهی را دارد که پاسخ پرسش برای پرسش کننده مهم است.

خدمات مرجع از سال 1875 میلادی متداول شده است.

تعریف کتاب مرجع

کتاب هایی که گاه به گاه برای استفاده یا ارجاع به بخش خاصی از اطلاعات، نوشته می شوند. به طور معمول، این نوع کتاب ها به طور کامل خوانده نمی شوند. به طور کلی، هر کتاب می تواند کتاب مرجع نامیده شود اگر محتوای اطلاعاتی آن چنان سازمان داده شود که به آسانی قابل دسترس باشد یا به سؤالات مراجعه کنندگان پاسخ دهد.و امانت دادن آن ها معمول نیست. کتاب مرجع فاقد توالی مستمر مدخل هاست.

انواع کتاب های مرجع

واژه نامه ها، دائرة المعارف ها و مکمل های آن ها، کتاب شناشی ها، زندگی نامه ها، منابع مرجع فوری شامل کتاب های سال، سالنامه ها، دستنامه ها، دستورنامه ها، راهنماها، و منابع مرجع جغرافیایی.

منبع: بیگدلی، زاهد/ مرجع شناسی

نظرات 2 + ارسال نظر
محمدرضا دوشنبه 16 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 06:37 ب.ظ http://jostojoogar.blogsky.com

خواهش می کنم آبجی
سعی کن وبلاگت زیاد عکس نداشته باشه چون لودش میاد پایین و به سختی باز مییشه
اگه بازم سوال داشتی در خدمتم
وبلاگت یه امارگیرم میخواد. یه قسمتم برای چت با کاربرانی که دارن از وبلاگت بازدید می کنن.
به این لینک برو سایتهای زیادی هست که به دردت می خوره
http://jostojoogar.blogsky.com/1387/10/09/post-1/
هر چی خواستی توی وبلاگم هست. یا می تونی ازم بپرسی.
اینم یکی دیگه : http://barnamenevisi.blogsky.com/
موفق باشی.

محمدرضا سه‌شنبه 17 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 10:23 ب.ظ http://jostojoogar.blogsky.com

سلام آبجی
شما که هیچ وقت آنلاین نیستی که من برات توضیح بدم.
من بیشتر روز آنلاینم تا یکی دو ساعت پیشم آنلاین برای بچه ها کلاس گذاشتیم.
در مورد وبلاگ نویسی بود.
اگه بیاید توی مسنجرتون و انلاین باشید من بهتر براتون توضیح میدم چون ممکنه به اشکالاتی بر بخورید.
وبلاگ شما هم تازه اول راهه ولی خوبه.
برای ساختن آمارگیر می تونید از سایت های مختلف استفاده کنید پیشنهاد من سایت وبگذر هست. به آدرس www.webgozar.com برید و روی دکمه ی قرمز رنگ که نوشته عضو شوید کلیک کنید و در پنجره ی باز شده ایمیل خودتون رو وارد کنید و دکمه ی ارسال ایمیل تایید رو بزنید برای ایمیل شما یه دعوت نامه ارسال میشه ممکنه این ایمیل برای پوشه ی spam ارسال شده باشه ، بعد روی لینکی که براتون ارسال میشه کلیک کنید و مشخصات رو وارد کنید و بعد از ثبت نام به سایت وبگذر برید و در قسمت ورود کلیک کنید و ایمیل و پسورد رو وارد کنید شما می تونید در قسمت ایجاد شمارنده ی جدید کلیک کنید این قسمت کاملا معلوم تعداد رقم ها رو می تونید 5 انتخاب کنید اگه می خواید کسی آماروبلاگتون رو نبینه در قسمت نتایج آمار خصوصی باشد رو انتخاب کنید و در پایان ایجاد شمارنده رو بزنید به شما یه سری کد میده که باید این کد ها را در قالب وبلاگتون وارد کنید سایت بلاگفا خودش یه قسمت برای این کار داره ولی بلاگ اسکای باید در قسمت ویرایش قالب وارد کنید( شما می تونید خبرنامه نظر سنجی هم ایجاد کنید.) قرار دادن این کد ها توی قالب شاید یه کم سخت باشه اگه نتونستید باهام تماس بگیرید به صورت آنلاین بهتون کمک می کنم یا کد های قالبتون رو بدید من توش وارد می کنم بهتون می دم
موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد