یکشنبه 22 فروردین‌ماه سال 1389

ضوابط کلی انتخاب کتاب برای کودکان و نوجوانان

ضوابط کلی انتخاب کتاب برای کودکان و نوجوانان

گرچه مطلوبترین شیوه ی انتخاب کتاب توسط خود کودکان و نوجوانان است، ولی به دلیل نداشتن ذائقه هنری و ادبی که امری اکتسابی است وبه زمان نیاز دارد و تا مدتی نمی توانند مستقیماً برای خود کتاب انتخاب کنند، ابتدا بزرگسالان با اتکا بر ضوابط کلی کتاب ها را بر می گزینند و سپس کودکان با توجه به علایق خود کتاب ها را برای مطالعه ی شخصی خود انتخاب می کنند. این شیوه دست بزرگسالان را باز نمی گذارد تا معیارهای شخصی خود را به کودکان تحمیل کنند و شیوه هایی مورد پذیرش است که دخالت بزرگسالان در گزینش را به حداقل رسانده باشد. در بررسی کلی، آثار از نظر محتوا ساخت و پرداخت، زبان و بیان، تصویر و کیفیت ارئه سنجش می شود. محتوا باید با زندگی کودکان مرتبط باشد و از پیش داوری ها و کلیشه های رایج به دور باشد. ساخت آن نیز هنرمندانه باشد، زبان آن ساده، روان و سلیس باشد و ضمن تناسب، توان خواندن مخاطب را دست کم نگیرد. تصاویر کتاب باید با موضوع کتاب و سواد بصری مخاطب همخوانی داشته باشد و مبتنی بر یافته های هنری  باشد. ضمناً کیفیت ارئه این کتاب ها نیز باید مطلوب باشد، یعنی دارای قطع مناسب، کاغد مرغوب، صحافی بادوام، حروف متناسب و صفحه آرایی جداب باشد.

انتخاب کنندگان کتاب برای کودکان و نوجوانان باید از ابزارهای انتخاب کتاب نظیر کتاب شناسی ها، فهرست ها، نقدها و بررسی ها کمک بگیرند، ولی خود نیز باید خواننده این آثار باشد و در انتخاب آثار از دانش فردی خود نیز کمک بگیرد و از فرصت هایی که با شرکت در آگاهی های آزاد نقد و بررسی ادبیات کودکان فراهم می شود جهت تکمیل اطلاعات تخصصی خود استفاده کنند.  

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد