کتابداری و اطلاع رسانی

این وبلاگ برای شما دوستان کتابدار و کلیه کسانی که به کتاب و کتابداری علاقمند هستند طراحی شده است.

کتابداری و اطلاع رسانی

این وبلاگ برای شما دوستان کتابدار و کلیه کسانی که به کتاب و کتابداری علاقمند هستند طراحی شده است.

وضعیت کتابخانه های شهر گرگان

وضعیت کتابخانه های شهر گرگان

میخواهم در مورد وضعیت کتابخانه های شهر گرگان با شما حرف بزنم، شاید دلتان بخواهد در مورد وضعیت کتابخانه های دیگر مناظق کشور مطلع شوید که آیا دیگر نقاط کشور، کتابخانه های آن بهتر از مال شماست یا نه!

ابتدا کتابخانه های عمومی، تخصصی، مساجد، محلی گرگان را برای شما ذکر میکنم:

در این شهر 2 کتابخانه عمومی بنام های میرفندرسکی و بشارت وجود دارد که به ترتیب در پارک شهر و جرجان واقع می باشند. البته یک کتابخانه عمومی دیگری به نام میرداماد که در بین میدان مفتح و بسیج می باشد، که در حال ساخت است و دارد مراحل پایانی آن را می گذراند.3 کانون پرورشی در این شهر است که کانون پرورشی کودکان و نوجوانان در خیابان تختی واقع در کوه ویلا، کانون فرهنگی آموزشی آفرینش خیابان پاسداران که مخصوص دختران می باشد و کانون فرهنگی طه واقع در خیابان رجایی که برای پسران دانش آموز می باشد.

کتابخانه بیمارستان 5 آذر واقع در خیابان 5 آذر، کتابخانه مسجد جامع گرگان واقع در بازار روز، کتابخانه حافظ که نمونه ای از کتابخانه ی محلی است واقع در شهرک حافظ که 2،3 سالی است که تأسیس شده است.

کتابخانه های دانشگاهی دانشکده علوم پزشکی واقع درجاده شصت کلا، دانشکده منابع طبیعی و کشاورزی واقع در خیابان بهشتی؛ پردیس واقع در میدان بسیج و دانشکده فنی مهندسی گلستان واقع در خیابان الغدیر

این ها نمونه ای از کتابخانه های شهر گرگان است.

کتابخانه میرفندرسکی که در پارک شهر گرگان واقع شده است، حدود 24000 منبع کتابی دارد. 50 عدد میز مطالعه دارد. از نظر مجله وضع مطلوبی ندارد و نشریات ادواری به ندرت در آن یافت می شود. شیوه جستجو کتاب ها به وسیله رایانه می باشد. از منابع غنی نمی باشد و مراجعه کنندگان از این وضعیت شاکی هستند که چرا ما به دنبال کتابی هستیم در این کتابخانه یافت نمی شود. و کتابداران آن هم از لحاظ برخورد خیلی رسمی هستند در حالی که یک کتابدار واقعی با ید از خود مایه بگذارد و از کار خود لذت ببرد و با مراجعه کنندگان با ملایمت رفتار کند. البته چند تا از کتابداران هستند که واقعاً خوب هستند. اگر کتابدار از خود رشته کتابداری باشد بهتر است. خوب وقتی کتابخانه میرفندرسکی که از کتابخانه های اصلی شهر گرگان است چرا باید به این وضع دچار باشد؟ چرا تعداد کتابداران آن کم است و در بعضی از ساعات روز باید به ترافیک و صف مراجعه کنندگان بر خورد نماییم؟ از لحاظ امکانات وضع مطلوبی ندارد و ساختمان کتابخانه باید بزرگتر از این باشد و بخش های بیشتری را هم باید به آن افزود. باید برای محققان اتاق مطالعه مخصوص بگذارند. از لحاظ منبع چرا از نویسندگان معتبر ایرانی کتاب کم است و چرا کتاب ها را دائم بایگانی می کنند و چرا یک کتابی که این هفته است، هفته دیگر اثری از آن نیست؟ چرا کتاب بسته به نیاز افراد مختلف در آن وجود ندارد و چرا کتاب های مناسب را جایگزین بعضی از کتاب های نامناسب نمی کنند؟ و این همه سؤال بی پاسخ را چه کسی میخواهد جواب دهد؟

این ها گوشه ای از مشکلات کتابخانه بوده است که من از چند تن از مراجعه کنندگان پرسیده ام.

یه مشکلی دیگه که وجود دارد کتابخانه های محلی است که حداقل هر محله باید دارای یک کتابخانه با یک اتاق مطالعه با تمام امکانات را داشته باشد. و از از لحاظ اینترنت نیز مجزا باشد.

شهر من گرگان است و من دوست دارم شهرم از همه لحاظ اول باشد چه از لحاظ کشاورزی، تکنولوژی، آموزش بلأخص کتاب و کتابداری در ایران بدرخشد.

گرگان در آینده به یک شهر الکترونیکی تبدیل خواهد شد و من خیلی خوشحالم.

کتابخانه های گرگان در کل خوب هستند ولی اگر منابع چاپی منحصر به تمام اقشار من جمله دانش آموزان، دانشجویان، محققان، استادان، زنان خانه دار و بازنشتگان را دارا باشد و گستره کتاب ها را افزایش دهند بهتر از این هم خواهد شد. مردم گرگان به کتاب و کتاب خوانی علاقه بسیار دارند و استعداد های با لقوه ای دارند که  با خواندن کتاب ها بالفعل می شود.

به امید آن روز که کتابخانه های ایران به جایگاه اصلی خود راه یابند و ارزش کتاب بر همه آشکار شود.

کتاب همراه همیشگی شماست.

باتشکر

فاطمه پکران

دانشجوی رشته کتابداری

نظرات 3 + ارسال نظر
amir جمعه 20 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 04:44 ب.ظ

karat 20 bud..
faghat ;khyabune rajaii kojast???

eivl dari .

سلام. اگه از سمت چهار راه میدان به طرف خیابان گلشن به طور مستقیم بری خیابانی که سرش کلانتری هست رجایی نام دارد و کانون طه انتهای همان خیابان هست.

آلاله چهارشنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 08:43 ب.ظ

خیلی خوب بوووود من که برای تحقیقم از مطلبت خیلی استفاده کردم!!!!

مرسی.

علی سه‌شنبه 23 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 11:05 ق.ظ

سلام
صدای انقلاب گرگانی ها جاودانه شد:
یک رمان اخیرا چاپ شده در باره 5 آذر گرگان
که تمامی شخصیت های آن شخصیت های واقعی مردم گرگان است. در این لینک ها ببینید
http://www.ibna.ir/vdchxinzi23n6kd.tft2.html

http://www.mehrnews.com/detail/News/2148422

http://www.mehrnews.com/detail/News/2149440

http://www.shahrestanadab.com/Default.aspx?tabid=105&articleType=ArticleView&articleId=2708
لطفا اطلاع رسانی کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد