به نام خدا
دانشگاه پیام نور بندر ترکمن
گروه کتابداری و اطلاعرسانی
نیمسال دوم 89-88
مجموعة سؤالات مربوط به پروژة کارآموزی (3)
1- یک وبلاگ شخصی فعال و روزآمد به زبان فارسی و در زمینة مورد علاقة خودتان (ترجیحاً در حوزة کتابداری و اطلاعرسانی) طراحی و آدرس آن را قید کنید و آن را به ایمیل من هم ارسال کنید (4 نمره).
2- حداقل یک پست الکترونیکی برای خودتان ایجاد کرده و آدرس آن را بنویسید و ان را به ایمیل من هم ارسال کنید (2 نمره).
3 - با مراجعه به منابع معتبر مختلف چاپی و الکترونیکی، گزارشی کوتاه، مستند و علمی از وضعیت کلی انتشارات نشر دانشگاهی ارائه دهید (5/2 نمره
۴- به زبانی ساده و با ذکر منبع/منابع اخذ اطلاعات، درباب سالنما توضیح دهید (1 نمره).
5 - استاد گروه علوم کشاورزی برای جستجوی موضوع «شرایط کشت هندوانه» به شما مراجعه و اطلاعاتی در این مورد میخواهد. چگونه و با چه منابعی نیاز اطلاعاتی وی را برطرف میکنید؟ (5/2 نمره)
6- با ذکر دقیق منبع/منابع، معانی و کاربرد اصطلاح کدیمین را ذکر کنید (1 نمره).
7- متنی بسیار کوتاه درباب تکنگاشت به زبان انگلیسی بازیابی و ترجمه کنید. اصل متن را هم ضمیمه کنید (5/1 نمره
8- هم با استفاده از ردهبندی کنگره و هم ردهبندی دیوئی (یا گسترشهای این ردهبندیها) شمارة بازیابی منبع زیر را تعیین و مراحل کار را به تفصیل شرح دهید: جرائم اینترنتی، نوشتة احمد مهرام. تهران، 1369 (3 نمره).
9- با استفاده از سرعنوانهای کنگره، سیرز و فارسی (هر سه سرعنوان) برگة ویا برگههای مستند موضوعیِ و ارجاعی عنوان زیر را تهیه نمایید: دوزیستان در طبیعت (5/2 نمره).
نیمسال دوم 89-88
1- یک وبلاگ شخصی فعال و روزآمد به زبان فارسی و در زمینة مورد علاقة خودتان (ترجیحاً در حوزة کتابداری و اطلاعرسانی) طراحی و آدرس آن را قید کنید و آن را به ایمیل من هم ارسال کنید (4 نمره).
http://ketabdari66.blogsky.com
2- حداقل یک پست الکترونیکی برای خودتان ایجاد کرده و آدرس آن را بنویسید و ان را به ایمیل من هم ارسال کنید (2 نمره).
3- با مراجعه به منابع معتبر مختلف چاپی و الکترونیکی، گزارشی کوتاه، مستند و علمی از وضعیت کلی انتشارات نشر دانشگاهی ارائه دهید (5/2 نمره).
| ||
اهداف انتشارات دانشگاهبه منظور انتشار آثار ارزندة علمی، فنی، ادبی، هنری و فرهنگی و به طور کلی آثار دانشگاهی، و در جهت گسترش دانش و فرهنگ اسلامی و دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی و نیل به استغنا و استقلال علمی و بالا بردن کیفیت و کمیّت انتشارات دانشگاه شهید بهشتی و ایجاد سرعت و دقت و هماهنگی در اجرای همه امور مربوط به تأمین منابع درسی و تشویق مؤلفان، محققان و مترجمان دانشگاهی به نگارش هرچه بیشتر آثار دانشگاهی مقررات زیر در 11/6/1364 تصویب شد. وظایف انتشارات دانشگاه الف) چاپ و نشر تألیفات در زمینه دروس پایه، عمومی، تخصصی و کتابهای کمک درسی با توجه به رشتههای تحصیلی دانشگاه. ب) چاپ و نشر آثار ترجمه شده که به دروس پایه، عمومی، تخصصی و کمک درسی یاری دهند. ج) چاپ و نشر تحقیقات و تتبعات دانشمندان، نویسندگان ایرانی و خارجی و همچنین نشر متون کهن ارزشمند. د) انتشار کتابهای مرجع نظیر واژهنامهها، دایرةالمعارفها، فرهنگنامهها، فهرست منابع. هـ) چاپ و نشر نشریات ادواری دانشکدهها و مؤسسات پژوهشی تابع دانشگاه. و) چاپ و نشر پایاننامههای ارزشمند دانشگاهی. ز) چاپ و نشر مجموعه سخنرانیها و گزارشهای علمی، سمینارها و کنگرههای دانشگاه. تشکیلات انتشارات دانشگاهانتشارات دانشگاه متشکل از سه گروه زیر است: شورای انتشارات دانشگاه؛ مرکز چاپ و انتشارات؛ کمیتة انتشارات دانشکدهها. شورای انتشارات دانشگاه : شورای انتشارات دانشگاه شهید بهشتی عالیترین مرجع تصویب کننده و صدور اجازة چاپ و انتشارات آثار و کتب است و از هفت عضو به شرح زیر تشکیل شده است: 1. معاون پژوهشی دانشگاه؛ 2. رئیس کمیتة انتشارات هر دانشکده یا مؤسسة تابع دانشگاه (این عضو فقط در جلسه یا جلساتی که انتشارات همان دانشکده یا مؤسسه در دستور کار شورا مطرح باشد شرکت میجوید)؛ 3. چهار تن از اعضای هیئت علمی با حداقل پنج سال سابقة خدمت دانشگاهی و علاقهمند و آشنا به تألیف، ترجمه و تحقیق با انتخاب رئیس دانشگاه؛ 4. مدیر مرکز چاپ و انتشارات. اعضای بند 2 و 3 به مدت دو سال منصوب میشوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است. مرکز چاپ و انتشارات : مرکز چاپ و انتشارات مسئول ادارة واحدهای تأمین منابع درسی، چاپخانه و توزیع و فروش کتابهای چاپ شده در دانشگاه است و در حوزة معاونت پژوهشی و فناوری قرار دارد. چاپخانة دانشگاه موظف است در مورد چاپ آثاری که به تصویب شورای انتشارات دانشگاه رسیده است، با تأیید مرکز چاپ و انتشارات، اولویت قائل شود. واحد فروش کتاب وظیفة توزیع، عرضه و بازاریابی کتابهای دانشگاه را برعهده دارد. اهم فعالیتهای انجام یافته و در دست اقدام مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه چاپ و نشر تألیفها و ترجمهها که توسط شورای انتشارات دانشگاه برای چاپ تصویب شده است. تا امروز آخرین شمارة انتشار کتاب (فروست) 380 است و این تعداد، به جز کتابهایی است که دو یا چندبار تجدید چاپ شدهاند. در حال حاضر ده عنوان کتاب که به تصویب شورای انتشارات دانشگاه رسیده است در فرایند ویرایش و چاپ قرار دارد. فهرست توصیفی کتابهای چاپ شده در مرکز چاپ و انتشارات، در قسمت دیگری از این نوشته بررسی خواهد شد. شایان ذکر است که در سالهای اخیر توجه و دقت بیشتری به کیفیت چاپ میشود، از جمله تدوین رسمالخط انتشارات، اِعمال ویرایش، نظارت بر مراحل حروفچینی، لیتوگرافی، چاپ و صحافی در مرحلة آمادهسازی کتاب، اِعمال انواع ویرایش زبانی، فنی، محتوایی توأمان و نمونهخوانی. چاپ مجلات و نشریات ادواری دانشکدهها شامل فصلنامهها و نشریات پژوهشکدهها، انتشار کارنامة پژوهشی دانشگاه، نشریات دانشجوئی، چاپ نشریات دفتر نمایندة محترم مقام معظم رهبری در دانشگاه، چاپ مجموعه مقالات و گزارشهای سمینارها و همایشهای علمی که به مناسبتهای گوناگون در دانشگاه برگزار میشود؛ چاپ پوسترها و بولتنها و بروشورها، اسکن تصاویر و طراحی جلد کتابها. انجام سفارشات چاپی حوزه معاونتهای هفتگانه دانشگاه، چاپ سفارشات دانشکدهها، امور فرهنگی دانشگاه و همه واحدهای تابعه دانشگاه. از آنجا که حجم کار این بخش از فعالیتهای چاپخانه در سال، به مراتب فراتر از چاپ کتب و نشریات است و به امکانات و تجهیزات زیادی نیاز دارد (برنامهریزی، تعیین اولویت، بهکارگیری نیروی انسانی ماهر، تهیة ملزومات چاپ، حفاظت ماشینآلات چاپ و کامپیوترها) که هر کدام به نوبة خود حائز اهمیت است و بهمنظور جلوگیری از تراکم کار چاپخانه، در بعضی موارد برای انجام سفارش چاپ واحدهای دانشگاه با چاپخانهها و ناشران خارج از دانشگاه قرارداد بسته میشود. به منظور معرفی کتابهای تازه منتشر شده، طبق دستور ریاست محترم دانشگاه، هفتاد نسخه از هر عنوان به کتابخانههای معتبر و سی نسخه از آن به شخصیتهای علمی کشور اهدا و ارسال میشود. انتشارات دانشگاه در نمایشگاههای بینالمللی کتاب تهران و سایر نمایشگاههای کتابی که به مناسبتهای گوناگون فرهنگی در طول سال برگزار میگردد، فعالانه شرکت میکند. تنظیم قرارداد مؤلفان و مترجمان و ویراستاران، تنظیم قراردادهای حروفچینی، نمونهخوانی، لیتوگرافی، چاپ، صحافی و تنظیم قرارداد با پخشکنندگان کتب چاپ دانشگاه. تنظیم قراردادهای چاپ مشترک کتاب بین دانشگاه و سایر مراکز دولتی و فرهنگی کشور از دیگر وظایف انتشارات دانشگاه است |
منبع:http://www.sbu.ac.ir/default.uspx?tabid
4 - به زبانی ساده و با ذکر منبع/منابع اخذ اطلاعات، درباب سالنما توضیح دهید (1 نمره).
کتاب های سال از جمله منابع مرجع فوری اند که به یک موضوع یا حوزه یا منطقه محدود می شوند. طبق فرهنگ ALA (انجمن کتابداران آمریکا)، کتاب سال" مجلد سالانه ای است از اطلاعات جاری به صورت توصیفی یا آماری که ممکن است به یک زمینه خاص محدود شده باشد". این مبع سالانه اطلاعات جاری را به صورت مختصر و گزیده ارائه می دهد و گاهی اوقات ممکن است به کشور، موضوع یامنطقه خاص محدود شود و اگرچه اطلاعات نسبتاً جدیدی را در بر می گیرد ولی در مورد تغییراتی که ممکن است بعد انتشار آن رخ داده باشد، شخص بایدمنابع موسوم به منابع جاری را بررسی کند، مثل کتاب(Keesing's Record of World Event وAsian Recorder).
منبع: مرجع شناسی عمومی لاتین/ دکتر زاهد بیگدلی
5- استاد گروه علوم کشاورزی برای جستجوی موضوع «شرایط کشت هندوانه» به شما مراجعه و اطلاعاتی در این مورد میخواهد. چگونه و با چه منابعی نیاز اطلاعاتی وی را برطرف میکنید؟ (5/2 نمره)
استاد:سلام
کتابدار:سلام
استاد: یک کتاب به من معرفی کنید در مورد شرایط کشت هندوانه
کتابدار:بله چند مورد کتاب هست معرفی میکنم شما هم انتخاب کنید
·
· تولیدسبزی/ نوشته:جورج- دبلیو-ور، ج- پ- مک کلوم ترجمه مصطفی مبلی، بهمن پیراسته__. دانشگاه صنعتی اصفهان
· پرورش سبزی/ تألیف: دکترمحمدحسین دانشور___. ناشر: دانشگاه شهیدچمران اهواز
· سبزیکاری/ تألیف: دکترغلامعلی پیوست. دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی گیلان.
· تکنولوژی مدرن سبزی/ نم پال سینگ__. ترجمه: دکتر فرهاد فرح وش، مهندس محمد بشر __. انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
· سبزیکاری برای همه، پرورش سبزی در باغ و خانه/ نوشته: مهندس حسن حسنی زاده
استاد: ممنون کتابهای بسیار خوبی هستند.
کتابدار: خواهش میکنم.
6 -با ذکر دقیق منبع/منابع، معانی و کاربرد اصطلاح
کدیمین را ذکر کنید (1 نمره).
هرچه گشتم پیدا نشد. تا حد کدی بود. این رو هم از فرهنگ عمید( حسن عمید/ ص 1952) پیدا کردم____ کدین_ کدینه" چوبی که گارزان با آن جامه را می کوبند؛ کدین و کدنگ و کدنگه و شنگیه هم گفته شده است
7- متنی بسیار کوتاه درباب تکنگاشت به زبان انگلیسی بازیابی و ترجمه کنید. اصل متن را هم ضمیمه کنید (5/1 نمره).
A monograph is a detailed essay or book on a very specific, often limited subject. It is designed to stand alone, and is usually not part of a series, unless the monograph is being released in several parts. Research libraries usually have a large collection of monographs, and an academic department at a university may also have an assortment of monographs published within its subject. In general, a monograph is very dense with information, and is of little interest to people outside the field.
تک نگاشت جزئیات مقاله یا کتاب خیلی ویژه ای را در بر دارد، اغلب به موضوع محدود می شود.این به صورت ستون تنها طراحی شده است، و معمولاٌ قسمت یا ردیف ندارد. مگر اینکه تک نگاشت در چندین موارد آزاد باشد. محققان کتابخانه ها معمولاً یه مجموعه بزرگی از تک نگاشت ها را دارند و قسمت ادبی دانشگاه همیشه داشته باشد اسورمنت با این موضوع منتشر کنند. به طور عمومی یک تک نگاشت با اطلاعات انبوه است، و مردم در زمینه خارجی علاقه کمی دارند.
منبع:http://www.wisegeek.com
8- هم با استفاده از ردهبندی کنگره و هم ردهبندی دیوئی (یا گسترشهای این ردهبندیها) شمارة بازیابی منبع زیر را تعیین و مراحل کار را به تفصیل شرح دهید: جرائم اینترنتی، نوشتة احمد مهرام. تهران، 1369 (3 نمره).
شماره ی بازیابی برای رده بندی دیویی:
ابتدا به موضوع را بررسی میکنیم که در چه مقوله ای است.
جرائم اینترنتی مربوط به مشکلات اجتماعی است و شماره ی رده آن 360 است. وبعد سراغ نشانه ی مؤلف می رویم واسم نویسنده را پیدا میکنیم و شماره مورد نظر را می نویسیم به این صورت 872 م و بعد حرف اول عنوان کناب را به آن اضافه میکنیم
ج 872 م. و در آخر سال انتشار کتاب را اضافه میکنیم
360
ج 872م
1369
شماره بازیابی برای رده بندی کنگره:
ابتدا موضوع را بررسی میکنیم.موضوع enternet penalties را از فرانما ی T پیدا میکنیم. اول ایندکس و بعد متن فرانما. شماره ی مورد نظر را پیدا میکنیم.
وبعد به سرشناسه و عنوان کاتر می دهیم. که کاتر سرشناسه 9م و کاتر عنوان 4ج و در آخر سال نشر را اضافه میکنیم
T
4ج9م
1369
9- با استفاده از سرعنوانهای کنگره، سیرز و فارسی (هر سه سرعنوان) برگة ویا برگههای مستند موضوعیِ و ارجاعی عنوان زیر را تهیه نمایید: دوزیستان در طبیعت (5/2 نمره).
سرعنوان کنگره:the Amphibia in nature
Amphibians
UF Amphibia
BT Vertebrates
NT Amplexus
Amphibia SEE Amphibians |
Vertebrates See also
Amphibians |
Amphibians See also Amphlexus |
سرعنوان سیرز: the Amphibia in nature
UF Balrachia
BT vertebrates
NT frogs
SA names of amphibians to be added as need.
Balrachia
SEE Amphibians |
Vertebrans See also Amphibians |
Amphibians See also Frogs |
سرعنوان فارسی: دوزیستان در طبیعت
دوزیستان
× ذوحیاتین
دوزیستان نگاه کنید به:
ذوحیاتین |
توجه1: ارائة بموقع و تمیز و مرتب بودن پروژه یک نمره دارد.
توجه 2: این برگه یا کپی آن را همراه پاسخها تحویل دهید.
موفق باشید.
اینم یه جورشه.... وبلاگ با حالیه نه!!!
امیدوارم از این ایده خوشتون اومده باشه!!!!!!!!! نظر تون چیه؟؟؟؟؟؟؟؟
قصه های کودکانه تابستان با کتاب های جالب اوقات فراغت فرزندانتان را پر کنید.
کتاب بهترین دوست در مواقع بیکاری وشما تنهایی ست!!!!!!!!!
امروزه مسئله بازگشت به بی سوادی مشکل اصلی کشورهای در حال رشد است. تجربه نشان می دهد که عدم برنامه ریزی برای تداوم سواد جز بازگشت به بی سواد ی و از از دست رفتن تلاش ها و امکانات گذشته نتیجه ای نداشته است. برای جلوگیری از این مسئله لازم است نوسوادان تحت پوشش برنامه ای ویژه ای قرار گیرند و امکان تداوم سواد آموزی برای آنان فراهم شود. تهیه و تولید مواد سازنده ی خواندنی، ایجاد محیط مساعد برای سواد آموزی و مشارکت نوسوادان در تصمیم گیری ها زمینه هایی برای تداوم سوادآموزی اند.
منابع ساده ی خواندنی را می توان به اشکال مختلف تهیه کرد. کتابها و مطالبی که به صورت مقالات کوتاه و ساده تهیه می شوند و حاوی اطلاعات عملی مربوط به زندگی روزمره اند ممکن است مفید واقع شود. سازمان یونسکو در کشورهای مختلف با همکاری مراکز محلی در تهیه این نوع منابع فعالیتهایی دارد. در ایران قبل از انقلاب، کمیته ملی پیکار جهانی با بی سوادی و بعد از انقلاب نهضت سواد آموزی و مراکز دیگر در این زمینه فعالیت داشته و با انتشارات نشریات مختلف ویژه نوسوادان و یا مطبوعات روستایی گامی در این جهت برداشته اند. تقویم، جزوه و پوستر از جمله موارد دیگری است که می توان به صورت انبوه تولید کرد و اطاعات ملی و موضاعات مورد علاقه نوسوادان را اشاعه داد.
حضور مداوم کلملت مکتوب در زندگی روزمره نوسوادان در ایجاد محیط مساعد برای سواد آموزی مؤثر است، زیرا در محیط فاقد نگارش عملا امکانی برای کاربرد تقویت آنچه نوسواد در جلسات رسمی درس یاد می گیرد وجود ندارد. استفاه از رسانه های گروهی هم برای تبلیغ و هم برای اجرای برنامه های سواد آموزی از عوامل مؤثر در این زمینه است.
برنامه آموزش سواد، پس از سواد آموزی باید تغییرات مثبتی در زندگی نوسوادان ایجاد کند و آنها را به مشارکت در تصمیم گیری ها تشویق کند. شرکت در انتشار نشریات مربوط به سواد آموزی و نوسوادان مناسب از مشارکت نوسوادان در این زمینه است.
کتابخانه ها به لحاظ امکاناتی که برای جذب افراد نوسواد دارند از مهمترین مراکز برای تداوم سواد و عرضه ی خدمات نوسوادان محسوب می شود. کتابخانه ها ممکن است مستقلاً و یا با همکاری دیگر سازمان ها در این مورد فعالیت هایی داشته باشند، اما انجام صحیح کار فقط با برنامه ریزی دقیق انجام پذیر است. در این برنامه ریزی ها به خصوص باید نیروی انسانی و بودجه ی مورد نیاز را به دقت بررسی کرد.
از آنجا که تدام آموزش یزرگسالان به عهده ی کتابخانه های عمومی است و کتابخانه عمومی به همه ی افراد جامعه تعلق دارد و افراد جامعه تضادها و تفاوت هایی با یکدیگر دارند باید به نحوی مجهز شوند که بتوانند با عرضه خدمات پاسخگوی احتیاجات و علایق فردی و گروهی جامعه باشند. بنابراین نقش این کتابخانه ها در آموزش بزرگسالان برزتر از سایر کتابخانه هاست. البته این کتابخانه ها بهتر است با همکاری مراکز دیگر خدمات خود را عرضه کنند و از مزایای این همکاری – یعنی استفاده بهتر و گسترده تر از تجهیزات، امکانات و تبلیغات و همچنین اشتراک در منابع استفاده کنند. عوامل متعددی – از قبیل محیط ظاهری کتابخانه، کارکنان و چگونگی عرضه ی خدمات در کتابخانه، نوع منابع کتابخانه ای و چگونگی تبلیغ خدمات سواد آموزی کتابخانه – در جذب و هدایت نوسوادان به کتابخانه مؤثر است.
کتابخانه های روستایی که خود نوعی کتابخانه عمومی اند نیز می توانند به نوسوادان خدمات مشاوره و راهنمایی عرضه کنند و در زندگی روستاییان نقش مؤثر و فعال داشته باشند. گسترش کتاب و توزیع گسترده ی آن در مناطق روستایی و عقب مانده و فراهم کردن امکان دسترسی به کتاب برای همه از نیمه دوم قرن بیستم مورد توجه قرار گرفته است و سازمان یونسکو نیز اقدام به برگزاری کنفرانس های بین المللی در این زمینه کرده است. در ایران با توجه به اینکه نوسوادان روستایی از اقشار کم درآمد جامعه اند و خرید و تهیه ی مواد خواندنی برای آن ها دشوار است، لذا ایجاد و تقویت شبکه ی کتابخانه عمومی روستایی و تجهیز آنان با مواد خواندنی ساده و مناسب با سطح خوانایی روستاییان مورد توجه قرار گیرد. ایجاد حلقه های مطالعاتی همراه با تشکیل کلاس ای سوادآموزی وبرگزاری مسابقات کتابخوانی در این کتابخانه ها گامهای مژثری در این زمینه تداوم سواد است.
تجربه ی فعالیت های سوادآموزی سازمانهای مختلف بیانگر این وافعیت است که به طور کلی برنامه هایی از موفقیت بیشتر برخوردار بود ه اند که با همکاری و پشتیبانی کتابخانه ها انجام نشد ه اند.
در ایران قبل از انقلاب در زمینه ی توزیع کتاب به روستاییان فعالیتهای پراکنده ای صورت گرفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی همکاری به اشکال گوناگون بین مراکز برای ایجاد ارتباط میان سوادآموزی و کتابخانه ها مشهود است. نهضت سواد آموزی از بدو تأسیس برای مبارزه با بی سوادی و تداوم سواد با استفاده از کتابخانه ها و مواد ساده خواندنی طرح های مختلفی داشته است که مهمترین آنها طرح خواندن با خانواده ه، طرح تشکیل کتابخانه ، گروههای پیگیر و طرح کلوپ ترویجی است.
یخ در بهشت
مواد لازم:
آرد برنج نصف لیوان-
نشاسته گل خیلی خوب یک لیوان-
شکر 5/2 تا 3 لیوان ( در حدود 500 تا 600 گرم)-
گلاب نصف لیوان-
شیر 5 لیوان ( در حدود یک کیلو)-
آب 4 لیوان.
طرز تهیه:
نشاسته را در 4 لیوان آب سرد حل میکنیم و از صافی رد می کنیم. بعد آرد برنج را در شیر حل می کنیم و از صافی می گذرانیم و نشاسته حل شده و محلول آرد و برنج و شیررا با هم مخلوط می کنیم و در ظرف لعابی تمیزی می ریزیم و روی حرارت ملایم می گذاریم و مرتب به هم می زنیم تا مایه جوش آید و غلیظ شود. بعد شکر تمیز را داخل مایه می ریزیم گلاب را اضافه می کنیم. باید مایه خیلی به آهستگی بجوشد و مرتب به هم زده شود تا ته نگیرد وقتی مایه کاملا غلیظ شد، بطوریکه خط قاشق روی مایه محو نگردد، یخ در بهشت آماده است، مایه را در دیس مستطیل گودی می ریزیم و ظرف را تکان می دهیم تا روی مایه خوب صاف شود، بعد می گذاریم، یخ در بهشت کاملا سرد شود بعد به صورت لوزی می بریم کمی پسته چرخ کرده، روی آن می پاشیم.