کتابداری و اطلاع رسانی

این وبلاگ برای شما دوستان کتابدار و کلیه کسانی که به کتاب و کتابداری علاقمند هستند طراحی شده است.

کتابداری و اطلاع رسانی

این وبلاگ برای شما دوستان کتابدار و کلیه کسانی که به کتاب و کتابداری علاقمند هستند طراحی شده است.

تبریک

سال ۹۰ بر تمامی شما عزیران مبارک باد

پوستر

پوستر

در سالهای اخیر، پوستر در همایش های داخلی و خارجی بیش از بیش رایج شده است. پوستر عبارت است از تابلوهای نمایشی که بر روی آن پژوهشگران آثار خود را با بهره گیری از شیوه های مختلف گرافیکی ارائه می دهند و معمولاٌ در همایش ها در معرض دید شرکت کنندگان قرار می گیرند. با توجه با افزایش روز افزون تعداد ارائه کنندگان مقالات، دیگر نمی توان فرصت کافی به کلیه شرکت کنندگان برای ارائه شفاهی مقالات را داد. حتی هنگامی که فرصت کافی برای این کار وجود داشته باشد فضای لازم برای این کار ممکن است وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی بایستی از تعداد شرکت کنندگان در یک همایش برای ارائه شفاهی کاست. راه حل مناسب ارائه پوستر است.

در گذشته کمیته های برنامه ریزی جهت همایش ها به سادگی مقالاتی را که اضافه بر توانایی های زمانی و مکانی همایش بودند رد می کردند. ولی بعد که پوستر رواج یافت. کمیته های برنامه ریز مقالاتی را که شرایط علمی لازم را داشتند ولی ارائه آنها به صورت شفاهی امکان پذیر نبود تشویق به ارائه پوستر کردند. محل ارائه پوستر، هم زمان با برگزاری همایش ها، معمولاً در راهروی همایش یا سالن مجزا می باشد. در رابطه با تهیه پوستر نیز کمیته های برنامه ریز الزاماتی را تعیین  می کند که پوستر بر اساس آن باید تهیه شود. برخی مواقه نیز مطلب به صورت دست نوشته در اختیار کمیته قرار می گیرد و کمیته همراه با سایر دست نوشته ها، پوسترهای یکدستی را تهیه و در معرض دید همگان قرار می دهند.

اگر پوستر توسط ارائه کننده تهیه شود می باست نکاتی را در فراهم کردن آن مورد توجه قرار دهد. بسیاری از خوانندگان پوسترها، هنگام استراحت بین جلسات در حالی که نوشیدنی را در دست دارند به مطاله پوستر می پردازند بنابراین  عنوان پوستر باید کوتاه و جذاب باشد همچنین انداره فونتی که برای نگارش عنوان انتخاب می شود باید به اندازه ای بزرگ باشد که افرادی که از فاصله حدود سه متر ایستاده اند بتوانند آن را بخوانند و در صورت لزوم نزدیک تر آمده و محتوای پ.ستر را مطالعه کنند. اندازه  فونت 24 برای نگارش متن پوستر مفید می باشد. محتوای پوستر باید به سادگی نگارش یابد تا خوانندگان نیازی نداشته باشند که از نویسنده تقاضا کنند که آن را توضیح دهد.

نظم مطالب پوستر بر اساس نظم مقاله علمی – پژوهشی می باشد. البته روشن است که مطالب باید به صورت بسیار کوتاه بیان شوند. مقدمه باید کوتاه و مشکل را به روشنی بیان کند. روش شناسی باید در یک یا دوجاسه بیان شود. اما بخش یافته ها کمی طولانی تر می باشد. بخش بحث و نتیجه گیری نیز به کوتاهی بیان می شود. در مقابل  در پوستر فضای زیادی به تصاویر و جداول اختصاص می یابد.

منبع: گزارش نویسی: آیین نگارش علمی مقالات، مجلات، همایش ها و کنفرانسها / دکتر زهیر حیاتی، رحیم علیجانی