کتابداری و اطلاع رسانی

این وبلاگ برای شما دوستان کتابدار و کلیه کسانی که به کتاب و کتابداری علاقمند هستند طراحی شده است.

کتابداری و اطلاع رسانی

این وبلاگ برای شما دوستان کتابدار و کلیه کسانی که به کتاب و کتابداری علاقمند هستند طراحی شده است.

لست منابع دروس کتابداری و برنام ۹ ترمی دانشگاه پیام نور

لیست منابع دروس کتابداری 

 

    دانلود کنید!!!!!!!!  

 

 

 

لیست دروس کتابداری و اطلاع رسانی ورودی ۸۹-۹۰ 

 

 

 

دانلود کنید!!!!!!!!!

 

 

 

 

 

 برنامه ی ۹ ترمی دانشگاه پیام نور 

 

 

 

دانلود کنید!!!!!!!  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کتابشناسی توصیفی و استناد به منابع و اعتباربخشی اثر

کتاب شناسی توصیفی

کتاب شناسی توصیفی شامل نام نویسند، عنوان کتاب،محل انتشار، تاریخ انتشار می باشد.

درصورتی که کتاب دارای دو مژلف باشد بین آنها "و" گذاشته شود. در صورتی که کتاب دارای سه مؤلف باشد، بین دو مؤلف نخست " ،" و مؤلف سوم با " و" افزوده می شود. همچنین باید توجه داشت که القاب اسامی از قبیل دکتر، مهنئس، استاد و غیره حذف می شوند.

مثال: سلطانی، محمدمهدی. تاریخ تئاتر جهان. تهران: امیر کبیر، 1366.

اگر کتاب بیش لز سه نویسنده داشت:

احمدی، هوشنگ، و دیگران. تارخ ادیان. تهران: خوارزمی، 1371.

در صورتی که منبع فاقد نام مؤلف/ مؤلفان باشد، عنوان کتاب در جایگاه نخست قرار می گیرد.

مثال: کلیله و دمنه. تهران: طهوری، 1351.

شیوه استناد برای منابع در پانویس:

با یک، دو و سه نویسنده

محمدمهدی سلطانی، تاریخ تئاتر جهان ( تهران: امیرکبیر، 1366): 56.

با بیش از سه نویسنده

هوشگ احمدی، و دیگران، تارخ ادیان ( تهران: خوارزمی، 1371): 98.

فاقد نویسنده

کلیله و دمنه ( تهران: طهوری، 1351): 153.

در پانویس شماره صفحه یا صفحات مورد استفاده ذکر می شود اما در فهرست منابع این اطلاعات تنها در محدوده صفحات مربوط به مفاله ها ذکر می شود.

کتاب شناسی توصیفی به توصیف ظاهر کتاب می پردازد و به موضوعات کتاب و شناسه افزوده ها مربوط نمی شود.

منبع: گزارش نویسی/ زهیر حیاتی، رحیم علیجانی

موسسه میرداماد

فرهنگ مبداء همه ی خوشبختی ها و بدبختی های ملت است. امام خمینی ره

فرهنگ مثل روحی است که در تأکید همه ی فعالیت های گوناگون کشور حضور و جریان دارد.            

آیت الله خامنه ای

موسسه  فرهنگی میرداماد

مقدمه

مؤسسه فرهنگی میرداماد در سال 1388 به همت حضرت آیت الله حاج سید کاظم نورمفیدی فعالیت خود را با دو هدف زیر آعاز نمود:

الف) تلاش در جهت تحکیم و تعمیق پایه ای معرفت دینی و بسط فرهنگ اسلامی در جامعه

ب) احیای تاریخ، فرهنگ و مواریث گرانقدر خطه ی عالم پرور گلستان (جرجان و استرآباد)

ساختمان مؤسسه در زمینی به مساحت 8 هزار مترمربع و با زیر بنای حدود 5 هزارمتر مربع شامل بخش های مختلف و به ویژه فضای مورد نیاز یک کتابخانه مجهز با ظرفیت 250 هزار جلد کتاب ساخته شده است.

این ساختمان همچنین دارای بخش های مختلف از جمله: سالن های مخزن و مطالعه، خدمات فنی و فهرست نویسی، مرمت و صحافی، سمعی و بصری، رایانه، مهد کودک، نشریات، آمفی تئاتر، سالن جلسات و ... می باشد.

بخش های مؤسسه:

1) کتابخانه

کتابخانه ی این مرکز به عنوان اصلی ترین بخش کاری آن هم اکنون دارای بیش از 65 هزار جلد کتاب است.

کتاب های موجود به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی و در موضوعات  مختلف می باشد و برحسب رده بندی کنگره در قفسه ها قرار گرفته اند.

این کتابخانه مجهز به سیستم نرم افزاری سیمرغ می باشد. اعضا کتابخانه پس از عضویت و دریافت شماره ی عضویت علاوه بر مراجعه حضوری می توانند از طریق اینترنت نسبت به جستجوی منابع موردنیاز خود و سفارش برای امانت اقدام نمایند.

همچنین کتابخانه دارای بخش نسخ خطی است هم اکنون بیش از 100 جلد نسخه خطی در این مرکز نگهداری می شود و در آینده نزدیک تعداد دیگری نیز به این مجموعه اضافه خواهد شد.

بخش نشریات این کتابخانه از جمله قسمت هایی است که دوره برخی مجلات قدیمی را در خود جای داده است. مجلاتی همچون ارمغان، اندیشه، هنر، مصباح، حوزه، یغما، سخن، فردوسی، وحید، هنر و مردم، روزنامه انجمن تبریز، آینده، کیهان اندیشه، عکس، روزنامه های کیهان و اطلاعات.

همچنین این مرکز آرشیوی از مطبوعات استان گلستان را نیز تهیه کرده و در حال کامل کردن آن می باشد.

2) مرکز اسناد و عکس های تاریخی گلستان

این مرکز برای حفظ و نگهداری اسناد تاریخی و آماده سازی آن برای استفاده پژوهشگران تاکنون بیش از 8500 سند از افراد حقیقی و خانواده های گرگانی و همچنین مرکز اسناد ملی ایران، مرکز اسناد و کتابخانه مجلس شورای اسلامی، مرکز اسناد دانشگاه تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی و ... جمع آوری کرده و نرم افزاری برای آرشیو آنها را تهیه شده است که در آینده نزدیک در دسترس پژوهشگران قرار خواهد گرفت.

3) مرکز دانشامه ی استان گلستان

به منظ.ر تهیه کتابی مرجع برای معرفی این استان در همه ابعاد و زمینه ها، این مرکز تأسیس و با همکاری جمعی از محققین و پژوهشگران برتر استان در حال تدوین دانش نامه ای قابل اعتماد برای اهل علم و فضل است.

این مرکز پس از 5 سال تلاش و برقرای ارتباط با پژوهشگران استان و برگزاری 8 کارگاه آموزشی بیش از 80 نفر از محققین استان را برای نویسندگی در این دانش نامه آموزش داده است.

مرکز دانش نامه قصد دارد در ویرایش اول مقالات نزدیک به 850 مدخل مربوط به استان را تهیه و منتشر کند و تاکنون 290 مفاله از این دانش نامه نوشته شده و در یک سال گذشته نیز لیست مدخل های الویت اول برای ویرایش نخست مشخص و منتشر شده است.

 همچنین کتاب گلستانه مجموعه مقالات مربوط به سرزمین جرجان و استرآباد که حاوی مقالاتی درباره تاریخ، جغرافیا، طبیعت، زمین شناسی، جغرافیای تاریخی، جایگاه علمی اندیشمندان، استرآباد در سفرنامه ها و صنایع دستی استان است  در 416 صفحه و در فطع وزیری توسط پژوهشگران مرکز دانش نامه گلستان تألیف و منتشر شده است.

4) مرکز احیای آثار اندیشمندان استرآباد

به منظور احیاء مواریث ارزشمند این دیار این مرکز تأسیس شد و برای اولین بار فهرستی از آثار و تألیفات اندشمندان تاریخ این خطه را تهیه کرده و این مجموعه ارزشمند به معرفی تألیفات صدها نفر از علمای این منطقه خواهد پرداخت. مراحل نگارش و ویرایش این کتاب به اتمام رسیده و در حال آماده سازی برای چاپ است. در همین راستا این مرکز کتاب فرهنگ نامه مفاخر استرآباد و جرجان را منتشر می کند. تاکنون جلد اول، دوم، سوم و چهارم این مجموعه منتشر شده است. جلد اول و دوم درباره شعراء، جلد سوم درباره ی زنان و جلد چهارم درباره امام زادگان مدفون در این منطقه می باشد.

از فعالیت های دیگر این مرکز تصحیح کتاب ضوابط الرضاع میرداماد است که در آینده نزدیک به چاپ خواهد رسید.

5) مرکز پاسخ گویی به پرسش های دینی

این مرکز با همکاری جمعی از روحانیون فاضل و محقق، سوالات در یافتی از طریق نامه، فاکس و اینترنت را در اسرع وقت و به نحو مطلوبی پاسخ می دهد. تاکنون بیش از 5000 سؤال در موضوعات مختلف از جمله فلسفه، کلام، عرفان، اخلاق، حدیث، تفسیر، تاریخ اسلام، احکام و فلسفه احکام پاسخ داده شده است. گزیده ای ازپرسش ها و پاسخ های این مرکز در 4 جلد با عنوان" کنکاش اندیشه دینی" به چاپ رسیده است. علاوه برآن سؤالات و پاسخ ها در سایت مؤسسه قرار داده می شود تا مورد استفاده علاقمندان قرار گیرد.

6) مجمع شعرای اهل بیت علیهم السلام

زبان شعر می تواند در انتقال مهارف اهل بیت (ع) بسیار مؤثر باشد. این مجمع با حضور شعرای مذهبی سرای استان تشکیل شذه و هم اکنون بیش از140 عضو از شهرهای مختلف استان دارد. این مجمع تاکنون 9 همایش شعر عاشورایی برگزار کرده و در سال جاری نیز فراخوان این همایش به صورت منطقه ای برای 5 استان خراسان شمالی، سمنان، گلستان؛ مازندران و گیلان برگزار شده است.

این مرکز 7 دفتر از اشعار شعرای این مجمع را باعناوین: ستاره سوم، حدیث عشق، قبیله عشق، مسافران سپیده، بغض قلم، مرگ سرح شقایق و باغ عطش به چاپ رسانده است. همچنین 12 کارگاه و نشست آموزشی نیز برای اعضای خود تشکیل داده است.

7) کانون گفتمان دینی

8) مرکز آموزش علوم انسانی

در این مرکز دوره های بلند مدت و کوتاه مدت، آموزش فلسفه – کلام – منطق – عرفان – تفسیر، و همچنین موضوعات تربیتی و اجتماعی برنامه ریزی و تدریس می شود تاکنون این مرکز 15 ترم درسی برگزار نموده و بیش از 450 نفر از کلاس های این مرکز استفاده کرده اند.

9) مرکز آموزشی علوم قرآنی

این مرکز به صورت حضوری و غیر حضوری با تکیه بر مفاهیم قرآن، برنامه های آموزشی در نظر گرفته می شود. دوره های تربیت مربی قرآن که با دعوت مدرسان برجسته برگزار می شود، همچنین آموزش روخوانی، روان خوانی، صوت ، تجوید و حفظ از جمله ی این برنامه هاست. در طی 16 ترم کاری این مرکز بیش از 430نفر در کلاس های مختلف آن شرکت کرده و آموزش تخصصی علوم قرآنی را دیده اند.

فعالیت دیگر این مرکز تهیه، چاپ و توزیع جزوه ی آموزشی مفاهیم قرآن با عنوان " گلستان آیه ها" است این جزوه در هر فصل چاپ و به صورت رایگان  در بین اعضا توزیع می گردد و تاکنون 14 چزوه  چاپ و توزیه شده است. مطالب این جزوه متنوع و کوتاه ست و در قطع پالتویی چاپ و منتشر می شود. این بخش بیش از 550 نفر عضو ثابت دارد که جزوات از طریق پست برای آنان ارسال می گردد.

10) انجمن کتابخوانی

به منظور ترویج روحیه مطالعه و انس با کتاب، این انجمن تأسیس گردید. اعضای این انجمن هم اکنون بیش از 1200 نفر می باشند، کتاب ها و مطالب مفیدی که توسط هیأت علمی این مرکز اتنخاب و برایشان ارسال می شود را  مطالعه و در آزمون های مربوطه شرکت می کنند. تاکنون ده ها عنوان کتاب تهیه و به آدرس اعضاء در سراسر استان ارسال شده و پس از برگزاری آزمون به نفرات برتر هدایایی اهداء شده است. لیست برخی کتاب های ارسالی به شرح زیر می باشد:

سیری  در سیره نبوی قیام و انقلاب مهدی (عج) – داستان و راستان – جهان بینی اسلام ( استاد مطهری) – دام ها و گام های شیطان (محمد اکبری)  - بامداد اسلام ( حسین زرین کوب) – پرسش ها و پاسخ های محرم( نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها) – نظام اخلاقی اسلام ( آیت الله سبحانی) – 14 قصه 14 معصوم ( مجموعه – ویژه کودکان) – حکایت آیه ها ( مجموعه – ویژه نوجوانان) و ...

این مرکز هر دو ماه جزو ه ای را با عنوان " نسیم دانش" چاپ و در اختیار علاقمندان قرار می دهد. تاکنون 17 جزوه چاپ و منتشر شده است که مورد استقبال عموم خصوصاٌ جوانان قرار گرفته است.  برخی موضوعات  جزوه نسیم دانش عبارتند از: آیین دوست یابی، معنای زندگی، مخارت های زندگی، آداب معاشرت؛ سیره ی نبوی، سیره علوی، تغذیه در قرآن و... در هر دوره بیش از 4500 نفر این جزوات را مطالعه می کنند.

11) واحد تدوین زندگی نامه  و آثار مؤسس محترم

این مرکز با جمع آوری اسناد، مدارک و خاطرات حضرت آیت الله نورمفیدی بنیانگذار این مژسسه؛ در حال تدوین زندگی نامه و خاطرات معظم له می باشد.

12) پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه

پایگاه اطلاع رسانی این مژسسه به آدرس www.mirdamad.org    راه اندازی شده است تا ضمن معرفی بخش های مختلف اخبار و اطلاعات مربوط به فعالیت های این مرکز را منعکس نماید. به علاوه برآن عضو پذیری، دریافت  نظرات، دریافت پاسخ های آزمون؛ مسایقات و ... نیز از طریق این پایگاه انجام می شود.

همچنین از طریق این سایت امکان ورود به سیستم نرم افزار کتابخانه مؤسسه فراهم شده و افراد ضمن جستجو در منابع موجود می توانند در صورت عضویت کتاب مورد نیاز خود را سفارش دهند.

خرید اینترنتی کتاب های منتشر شده توسط مژسسه، از دیگر خدمات این پایگاه است.