کتابداری و اطلاع رسانی

این وبلاگ برای شما دوستان کتابدار و کلیه کسانی که به کتاب و کتابداری علاقمند هستند طراحی شده است.

کتابداری و اطلاع رسانی

این وبلاگ برای شما دوستان کتابدار و کلیه کسانی که به کتاب و کتابداری علاقمند هستند طراحی شده است.

کتاب بهارستان



شماره دوازدهم «کتاب بهارستان»، ماهنامه داخلی روابط عمومی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شد.

«کتاب بهارستان» موفق به اخذ امتیاز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده و از این پس در قامت نشریه‌ای رسمی فعالیت خواهد کرد.

گزارش کاملی از برگزاری ایفلا که با حضور دکتر محمد رجبی، رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و هیأت همراه برگزار شد و گزارش‌هایی از بازدید کتابخانه مجلس سنای فرانسه، بازدید از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاریس، دیدار و گفت‌وگو با خانم سینیکا سیپیلا (Sinikka Sipilä) رئیس ایفلا و همچنین معاون بخش کتابخانه‌های پارلمانی ایفلا و بازدید از کتابخانه ملی فرانسه در این شماره آمده است.

در بخش دیگر نیز خرید جلیقه مظفرالدین شاه برای موزه مجلس شورای اسلامی که جلیقه به افتخار سفر مظفرالدین شاه به پاریس دوخته و به وی اهدا شده است آمده است.

نیز خبر انتشار سومین شماره اسناد بهارستان که نخستین و تنها نشریۀ علمی در حوزۀ اسناد و تاریخ پارلمان و با درجۀ علمی ـ ترویجی است، و در آن تعدادی از مقالات در حوزۀ وقایع سیاسی مرتبط با پارلمان و مبتنی بر اسناد موجود نگاشته شده و تعدادی نیز به معرّفی وکلای مجلس شورای ملّی اختصاص یافته و مشتمل بر معرفی اجمالی و اهم فعالیت‌های سیاسی و برخی اسناد مرتبط با ایشان است، فهرست نویسی اسناد قوانین مطبوعه ادوار چهارم تا دوازده مجلس شورای ملی از خبرهای بخش اسناد است.

سومین شماره نامه بهارستان و «ویژه نامه صنیع‌الملک» ضمیمه‌ی سومین شماره نامه بهارستان  که اختصاص به میرزا ابوالحسن غفاری کاشانی (1229-1283ق) معروف به ابوالحسن ثانی، ملقب به صنیع الملک، یکی از هنرمندان شاخص و تأثیرگذار دوره قاجار است دارد از دیگر بخش‌های کتاب بهارستان است.

در بخش انتشارات نیز انتشار جلد اول مجموعه نشست‌های علمی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، دانشنامه جهان (دائره المعارف علوم طبیعی و تشریح)، بیست و یکمین شماره «پیام بهارستان»، فصلنامه متن پژوهی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، با مقالاتی در موضوعات ادبیات،‌ تاریخ، رسائل، فهرست‌نویسی و کتابشناسی آمده است.

بازدید خانم کاستیکیان ایران شناس مشهور و عضو آکادمی علوم ارمنستان به همراه سفیر ارمنستان از کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی نیز در بخش بین‌الملل آمده است.

دکتر محیط طباطبائی، دکتر اردشیر صالح‌پور و دکتر غلام‌رضا راه‌پیما و برخی دیگر از اساتید و مدیران ایکوم حضور در موزه کتابت و چاپ ایران از بخش‌های مختلف آن بازدید به عمل آوردند که این موضوع نیز بخش دیگری از کتاب بهارستان را به خود اختصاص داده است.

پایان بخش این شماره نیز ویژه نامه یکمین سال انتشار «کتاب بهارستان» خواهد بود.

در تدوین ماهنامه «کتاب بهارستان» تلاش بر آن بوده است که اخبار کتابخانه مجلس در آن انعکاس بیابد، به عبارتی کتاب بهارستان آیینه‌ی تمام‌نمای فعالیت‌های صورت گرفته در کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و تلاش‌های کارکنان کتابخانه می‌باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد