کتابداری و اطلاع رسانی

این وبلاگ برای شما دوستان کتابدار و کلیه کسانی که به کتاب و کتابداری علاقمند هستند طراحی شده است.

کتابداری و اطلاع رسانی

این وبلاگ برای شما دوستان کتابدار و کلیه کسانی که به کتاب و کتابداری علاقمند هستند طراحی شده است.

چرا دولت یازدهم بر اصلاح ممیزی کتاب تأکید دارد


گزارش جمع بندی ایبنا از وضعیت کنونی ممیزی در ایران

چرا دولت یازدهم بر اصلاح ممیزی کتاب تأکید دارد؟/20 چهره فرهنگی و اهل قلم از ممیزی کتاب می‌گویند


وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید فعالیت‌هایش (دولت یازدهم) بسیاری از چالش‌ها را از میان برداشت. از جمله اقدامات این دوره می‌توان به اصلاح آیین‌نامه‌ ممیزی اشاره کرد که اکنون در مرحله بازبینی کارگروه‌ تخصصی است.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اصلی‌‌ترین چالش حوزه نشر، نبود توافق ملی در حوزه ممیزی بود؛ طی سالیان گذشته یعنی از زمانی‌که ممیزی در کشور مطرح و انجام شد، این موضوع، موافقان و مخالفانی را همراه داشت. این افراد دیدگاه‌های کاملاً متفاوتی دارند.

بدون تردید در این حوزه (ممیزی) همگان را نمی‌شود راضی نگاه داشت اما ارائه یک مدل کلی که مورد توافق نسبی نویسندگان و ناشران _ مجموع موافقان و مخالفان_ باشد، ضرورت دارد. چرا که نبود همین مدل باعث شده است ممیزی در همه دولت‌ها به چالش تبدیل شود.

زمانی که دولت یازدهم روی کار آمد حوزه نشر با چالش‌هایی مواجه بود. از جمله این چالش‌ها می‌توان به مواجهه با اعتراضات ناشران و نویسندگانی که آثارشان در دوره قبل، بنا به دلایلی مشروط شده بود (حدود 650 اثر) اشاره کرد. رسیدگی به این اعتراضات یک چالش بسیار بزرگ بود که مسئولان فرهنگی پاسخگویی به آنها را در دستور کار خود قرار دادند. این آثار اکنون در دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی در حال بازبینی هستند.

سرعت فرایند ممیزی در دولت یازدهم
از طرف دیگر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید کار جاری و روزانه خود را نیز با سرعت و کیفیت بیشتر از قبل انجام می‌داد؛ در این راستا در بهمن‌ و اسفند سال گذشته، روزانه 180 کتاب برای بررسی و صدور مجوز نشر به این دفتر ارسال می‌شد. این کتاب‌ها نیز باید بررسی و تعیین تکلیف می‌شدند ضمن این‌که در این دفتر، اضطراری برای رسیدن این آثار به بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز وجود داشت. همچنین با آغاز دولت یازدهم، بازبینی رویه‌های جاری این دفتر، نحوه بررسی کتاب‌ها و اعلام نظر درباره آنها همچنین بازبینی در فعالیت همکاران و کارمندان این دفتر در رئوس برنامه‌ها قرار گرفت.

دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید فعالیت‌های خود آیین‌نامه ممیزی را بازبینی کرده است که پس از بررسی در کارگروه به‌زودی در اختیار ادارات ارشاد استان‌ها قرار خواهد گرفت. 

دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حُسن‌اعتمادی که به ادارات ارشاد استان‌ها و ناشران دارد، مباحث ممیزی کتاب و صدور مجوز نشر کتاب را به استان‌ها تفویض خواهد کرد. 

با آغاز فعالیت دولت یازدهم، فرآیند ممیزی با سرعت بیشتری انجام می‌شود، به‌گونه‌ای که میانگین زمان بررسی و اعلام نتایج در این دوره، به 25 روز کاهش یافته است. مصوبه دیگر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد، تشکیل کارگروه‌‌های کارشناسی در مراکز انتشاراتی‌ است. این فرایند به مشارکت تعداد بیشتری از ناشران سراسر کشور در حوزه ممیزی کتاب کمک شایانی می‌‌کند. همچنین شیوه‌نامه تشکیل کارگروه‌های کارشناسی در استان‌ها تدوین شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد