پنج کتابخوان برتر بازار ایران و جهان

1.Amazon Kindle این کتابخوان یکی از جذاب ترین کتابخوان های موجود است.این E-Readerبا صفحه نمایش 6اینچ و 9اینچ در بازار موجود بوده و ازG3نیز پشتیبانی می کند.به عبارت دیگر با استفاده از اینترنت سیمکارت نیز می توانید از طریق این کتابخوان به اینترنت متصل شوید. این محصول در بازار ایران از فونت فارسی پشتیبانی می کند. 2.Noble Nook/Nook Color کتابخوان های نوک نیز از معروفترین E-Readerهای بازار هستند.این کتابخوان در دو مدل 6اینچی با قیمت 139دلار و 7اینچی با سیستم عامل اندروید و قیمت 250دلار در بازار موجود هستند. 3.Apple ipad ipadیک تبلت است نه کتابخوان الکترونیکی،ولی می توان از آن به عنوان E-Reader نیز استفاده کرد.با نصب برنامه iBookروی این تبلت که محبوبیت جهانی دارد قادر خواهید بود کتاب های PDFرا نیز در تبلت خود مشاهده کنید. 4.Kobo Koboیک کتابخوان 6اینچی با عمر باتری بالاست.Kobo ازWi-Fiپشتیبانی می کند اما به پشتیبانی از G3مجهز نیست. 5.Sony Digital Reader کتابخوان های سونی نیز جزو مدل های پر طرفدار این برند است که قابلیت اتصال به اینترنت،دانلود مجلات،مقالات و کتاب های موجود در E-Store سونی را دارند.

ثبت‌نام دوره های آموزشی الکترونیکی کتابخانه ملی آغاز شد

سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران برای دوره های آموزشی الکترونیکی کوتاه مدت کتابداری در سال 92 ثبت نام می کند.

 

به گزارش لیزنا، سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران براساس وظيفه ملي خود، هرساله طبق برنامه‌اي مدون به برگزاري دوره‌هاي آموزش عمومي و تخصصي به صورت‌هاي حضوري و الكترونيكي مي‌پردازد.

 

بر این اساس دوره های زیر در برنامه آموزشی سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران در نظر گرفته شده است:

 

رديف

نام درس

استاد

تعداد ساعت

1

حفاظت و نگهداري مواد كتابخانه و آرشيو

دكتر مهرداد نيكنام وظيفه

32

2

مديريت بحران در آرشيوها و نحوه مقابله با آن

دكتر مهرداد نيكنام وظيفه

20

3

فراهم آوري منابع كتابخانه اي

دكتر فريبرز درودي

20

4

دسترسي به اسناد و خدمات اطلاع رساني

نسرين نگاهبان

20

5

رده بندي ديويي پيشرفته 1

فيروزان زهادي

32

6

فهرست نويسي پيشرفته 1

يعقوب پور

32

7

مرجع شناسي فارسي

محمود شمسبد

32

8

مارک ایران 1
(آشنایی با بانک کتابشناسی)

دکتر سعيده اكبرداريان

32

9

كتابداري عمومي

150

 

 

علاقه مندان می توانند جهت ثبت نام پس از انتخاب دوره های مورد علاقه، سپس درخواست خود را به همراه مشخصات فردي( تلفن، پست الكترونيك، شغل) به نشاني education@nlai.ir ایمیل يا به شماره 26402974  فکس نمایند.

در صورت به حد نصاب رسيدن دوره براي ثبت‌نام قطعي، با متقاضیان تماس گرفته خواهد شد. لازم به ذکر است، اين دوره‌ها در ساعات اداري برگزار مي‌شوند و در پايان دوره براي افراد شركت‌كننده گواهينامه صادر خواهد شد.

علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر می توانند با شماره تلفن 22903298  تماس حاصل نمایند.

 

بازار كار در رشته كتابداري بررسی شد

به گزارش خبرنگار لیزنا،  این نشست با حضور دكتر محمد حسن زاده،عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، دكتر يزدان منصوريان ، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی، دكتر خاوندكار، از دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و  دكتر محسن حاجي زين العابديني، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی  از ساعت 18 تا 20 برگزار شد.

دراین نشست دکتر محسن حاجی زين العابديني ضمن بیان این مطلب که همه كساني كه وارد يك رشته مي شوند مي خواهند كه در همان رشته كار كنند گفت:  بايد پيوندي بين دانشگاه و كار وجود داشته باشد كه نه تنها در حوزه ما بلكه در بسياري رشته ها وجود ندارد و با توجه به تغييرات در عنوان و محتوا  این نغییرات بايد روي بازار كار نيز تاثير بگذارد .

دكتر خاوندكار در ادامه بحث گفت: فارغ التحصيلان علوم انساني به دنبال تاسيس بنگاه نيستند اين درحالتي است كه در كشور ما  در 10 سال اخير امكانات وسيعي توسط نظام آموزش عالي در پارك هاي علم و فناوري ايجاد شده  و به بنگاه ها يكسري امكانات و مشاوره داده می شود و  وارد بازار كار مي شوند در حوزه وسيع تر اطلاعات و دانش ما تعداد زيادي شركت داريم و حسني که علم اطلاعات و دانش شناسي نسبت به ساير رشته ها دارد این است که در اين رشته  مهارت هاي رشته آموزش داده مي شود. حلقه هاي مفقودي آموزش چيزهاي جديدي است كه بايد از طريق دانشكده ها يا خود افراد آموزش داده شود.

ادامه نوشته

علم و عمل


ما باید خودمان را اصلاح کنیم و نه اینکه تماماً نگاه ما این باشد که دولت باید اصلاح شود. نباید نگاه اینگونه باشد که ما مردم همه آداب و رفتار و کردار و خلقیاتمان بسیار عالی است

عبارات من نمی‌دانم، من اطلاع ندارم، من به اندازه کافی اطلاع ندارم، من مطمئن نیستم، من باید سئوال کنم، من باید فکر کنم، من شک دارم، من در این باره مطالعه نکرده‌ام، من این شخص را فقط یک بار دیده‌ام و نمی‌توانم در مورد او قضاوت کنم، من در مورد این فرد اطلاعات کافی ندارم، اجازه دهید من در این رابطه سکوت کنم، فردا پس از مطمئن شدن به شما خبر می‌دهم، هنوز این مساله برای من پخته و سنجیده نیست و.....
مشابه این عبارات در ادبیات عمومی ما، بسیار ضعیف است. تصور کنید اگر بسیاری از ما این گونه با هم تعامل کنیم، چقدر کار قوه قضائیه کم می‌شود. چقدر زندگی ما اخلاقی‌تر می‌شود و از منظر توسعه یافتگی چقدر جامعه تخصصی‌تر می‌شود.

در چنین شرایطی، خبرنگار تلویزیون در مورد برنامه هسته‌ای، نظر راننده تاکسی را نخواهد پرسید. اقتصاد‌دانی که یک مقاله پزشکی را خوانده، خود‌درمانی نخواهد کرد و شیمی‌دانی که هر روز روزنامه‌ها را می‌خواند در مورد آینده اقتصاد ایران و وضعیت سیاسی چین اظهار نظر نخواهد کرد؛ آنگاه چه سکوتی برقرار می‌شود! و همه به خود و مثبت و منفی برنامه‌های خود می‌پردازند و کمتر سراغ سر در‌آوردن از کارهای دیگران می‌روند؛ غیبت کم می‌شود و تهمت و توهین به حداقل می‌رسد.

 تولید ناخالص داخلی‌ آلمان بیش از دو برابر جمع تولید ناخالص داخلی ۵۵ کشور مسلمان است، این به خاطر تمرکز مردم به کار و فعالیت و کوشش‌های فردی است.

اتفاقا چون بسیاری از ما برای خود کم وقت می‌گذاریم و خود را کشف نمی‌کنیم، به بیرون از خودمان و توجه دیگران نیازمند می‌شویم. به همین دلیل، نمایش دادن در میان ما بسیار جاری و قدرتمند است، چون در مورد خود نمی‌توانیم پنجاه صفحه بنویسیم، از انتقاد حتی انتقادی ملایم، خشمگین می‌شویم، چون احساسی بار می‌آییم و بنابر‌این ضعیف هستیم، اعتماد به نفسمان کم است.

عموما ظاهر خود را می‌آراییم و در مخزن باطن ما، سه قفله باقی می‌ماند. افراد ضعیف جامعه ضعیف را به ارمغان می‌آورد.

در برابر کم حرف زدن و کم قضاوت کردن، فکر و دقت قرار می‌گیرد. ارزش هر انسان مساوی با مقدار زمانی است که برای فکر، کشف خود و خلاقیت اختصاص می‌دهد. سکوت فراوان بهترین فرآورده کم قضاوت کردن است. در این مسیر، محتاج کتاب خواندن، گفت‌و‌گو و مناظره هستیم. با آگاهی و دانش می‌توان انسان بهتری بود و به همین دلیل، نیازمند آموزش هستیم. به امید روزی که تلویزیون کشور برای ارائه دیدگاه در ۲۵ موضوع مختلف از یک نفر استفاده نکند.

 

رشته کارشناسی ارشد علم سنجی برای مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری تصویب شد

رشته کارشناسی ارشد علم سنجی برای مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری تصویب شد


دکتر مهراد: درخواست تاسیس دوره کارشناسی ارشد علم سنجی برای مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد شد و در روز سه شنبه به تاریخ 1392/02/24 این پرونده در کنار دهها پرونده دیگر که مربوط به سایر دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشور بود در کمیسیون گسترش تخصصی علوم انسانی مطرح و با اکثریت آرا به تصویب رسید.

دکتر مهراد رئیس کمیسیون گسترش تخصصی علوم انسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با لیزنا از تصویب رشته کارشناسی ارشد علم سنجی برای مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری خبر داد و گفت: مرکز منطقه ای در سال 1370 به پیشنهاد وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری و با تفاهم نامه ای که با فرهنگستان علوم جهان سوم به امضا رسید با موقعیت جغرافیایی شیراز در استان فارس تاسیس گردید.

دکتر مهراد ادامه داد: اساس نامه ای که برای مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری نوشته شده و به تایید مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رسیده است از مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری به عنوان موسسه ای آموزشی و پژوهشی نام می برد.

ادامه نوشته

معرفی یکی از چهره های برتر علم اطلاعات و دانش شناسی


روحش شاد و یادش گرامی

زندگینامهاستاد عباس حری                                                                            

عباس حری در پانزدهم اسفند 1315 در خانوادهای روحانی در مشهد به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همان شهر گذراند. پس از گذراندن سه سال اول دبیرستان وارد دانشسرای مقدماتی شد و پس از اتمام دورة دو سالة دانشسرا برای معلمی در یکی از روستاهای شهرستان کاشمر(در جنوب خراسان) مأموریت یافت. در واقع در سال 1335 بود که به جرگة معلمی پیوست. پس از دو سال خدمت در روستای ریوش از بخش کوهسرخ(کاشمر) به شهر کاشمر منتقل شد و هفت سال نیز در آنجا خدمت کرد. در این مدت مدرک ششم دبیرستان را که به «دیپلم کامل» می انجامید(در مقابل اتمام دو سال دانشسرا که «دیپلم ناقص» نامیده می شد). به صورت آزاد گرفت و در همین زمان به فراگیری زبان انگلیسی نیز پرداخت (زبان خارجی مرسوم آن زمان فرانسوی بود و انگلیسی تازه باب شده بود). در سال 1342 ازدواج کرد و در سال 1345 به مشهد انتقال یافت و در همان سال در آزمون ورودی دانشگاه مشهد شرکت جست. در آزمون ورودی رشتة تاریخ رتبة اول و در رشتة زبان و ادبیات انگلیسی رتبة پنجم را کسب کرد. بنا به علاقه ای که داشت وارد رشتة زبان و ادبیات انگلیسی شد و در سال 1349 مدرک لیسانس خود را گرفت. پس از فراغت از تحصیل، در همان سال بنا به درخواست خود به تهران انتقال یافت و در آزمون ورودی فوق لیسانس کتابداری دانشگاه تهران شرکت کرد و پذیرفته شد. در سال 1352 فوق لیسانس خود را گرفت و در سال 1353 از آموزش و پرورش به دانشگاه تهران انتقال یافت و به عنوان مربی در گروه کتابداری این دانشگاه به تدریس پرداخت. در همان سال از سوی دانشگاه مأموریتی یک ساله برای توسعة اطلاعات خود به ایالات متحده گرفت و در همان زمان در آنجا، در دانشگاه کیس وسترن، برای مقطع دکتری نام نویسی کرد و پذیرفته شد. وی در مدت چهارده ماه دروس دکتری را با موفقیت گذراند و تمام وقت خود، به جز زمان کلاس هایش، را در کتابخانه می گذراند. طبق مقررات می بایست به ایران باز می گشت و چنین کرد. در سال 1358 برای تکمیل دوره و گذراندن رسالة دکتری بار دیگر عازم همان دانشگاه شد و سرانجام در سال 1360 با مدرک دکترای کتابداری و اطلاع رسانی به کشور بازگشت.

ادامه نوشته

همایش «جهت های تازه فراروی کتابداران» برگزار شد

  همایش «جهت های تازه فراروی کتابداران» در دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه فردوسي مشهد برگزار شد.

 

به گزارش لیزنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد، همایش «جهت های تازه فراروی کتابداران» با حضور بیش از 250 نفر کتابدار دانشگاهی ، غیر دانشگاهی ودانشجویان رشته کتابداری در سال اجتماعات دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه فردوسي مشهد چهاردهم اسفند ماه برگزار شد.

در ابتدای این همایش منصور میرزایی ،دبیر کمیته گردهمایی ها و همایش های انجمن کتابداری و مدیر امور عمومی مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد، ضمن خوش آمد گویی به مهمانان و کتابداران حاضر در مورد ضرورت برگزاری همایش صحبت کرد.

ادامه نوشته

نگاهی به آیین های عزاداری مردم دزفول در ماه محرم

دزفول - محرم ماهی است كه برای مسلمانان یاد آور مصائب اهل بیت (ع) است و آیین های عزاداری ویژه ای برای زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدای مظلوم واقعه خونین كربلا با برپایی تكایا و پوشیدن جامه سیاه و سیاه پوش كردن اماكن و خیابانهای شهر با شور خاصی برگزار می شود.

http://ahvaz.irna.ir

ادامه نوشته

آغاز هفته کتاب

بیستمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعاریادگار ماندگار از امروز به مدت یک هفته در سراسر کشور برگزار می شود.

مراسم افتتاحیه هفته کتاب و همچنین بیستمین دوره آیین تقدیر از خادمان نشر امروز با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ،علی اسماعیلی سرپرست معاونت امور فرهنگی این وزارتخانه حجت الاسلام سید حمید روحانی رییس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

باغ کتاب شبکه ملی کتاب ایجاد می‌کند

باغ کتاب تهران در پورتال ویژه خود شبکه ملی کتاب راه اندازی می کند که این شبکه با عضویت کتابفروشان شهر تهران و در گام بعدی سراسر کشور ایجاد می‌شود کتابفروشان با اتصال به این شبکه موجودی خود را به صورت لحظه‌ای در بانک اطلاعات باغ کتاب قرار می‌دهند. کاربران یا مشتریانی که دنبال منبع خاصی می‌گردند، با جست‌وجو در این بانک اطلاعات، نزدیک‌ترین کتابفروشی به منزل خود را می‌یابند. http://lisna.ir
ادامه نوشته