ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
ضوابط کلی انتخاب کتاب برای کودکان و نوجوانان
گرچه مطلوبترین شیوه ی انتخاب کتاب توسط خود کودکان و نوجوانان است، ولی به دلیل نداشتن ذائقه هنری و ادبی که امری اکتسابی است وبه زمان نیاز دارد و تا مدتی نمی توانند مستقیماً برای خود کتاب انتخاب کنند، ابتدا بزرگسالان با اتکا بر ضوابط کلی کتاب ها را بر می گزینند و سپس کودکان با توجه به علایق خود کتاب ها را برای مطالعه ی شخصی خود انتخاب می کنند. این شیوه دست بزرگسالان را باز نمی گذارد تا معیارهای شخصی خود را به کودکان تحمیل کنند و شیوه هایی مورد پذیرش است که دخالت بزرگسالان در گزینش را به حداقل رسانده باشد. در بررسی کلی، آثار از نظر محتوا ساخت و پرداخت، زبان و بیان، تصویر و کیفیت ارئه سنجش می شود. محتوا باید با زندگی کودکان مرتبط باشد و از پیش داوری ها و کلیشه های رایج به دور باشد. ساخت آن نیز هنرمندانه باشد، زبان آن ساده، روان و سلیس باشد و ضمن تناسب، توان خواندن مخاطب را دست کم نگیرد. تصاویر کتاب باید با موضوع کتاب و سواد بصری مخاطب همخوانی داشته باشد و مبتنی بر یافته های هنری باشد. ضمناً کیفیت ارئه این کتاب ها نیز باید مطلوب باشد، یعنی دارای قطع مناسب، کاغد مرغوب، صحافی بادوام، حروف متناسب و صفحه آرایی جداب باشد.
انتخاب کنندگان کتاب برای کودکان و نوجوانان باید از ابزارهای انتخاب کتاب نظیر کتاب شناسی ها، فهرست ها، نقدها و بررسی ها کمک بگیرند، ولی خود نیز باید خواننده این آثار باشد و در انتخاب آثار از دانش فردی خود نیز کمک بگیرد و از فرصت هایی که با شرکت در آگاهی های آزاد نقد و بررسی ادبیات کودکان فراهم می شود جهت تکمیل اطلاعات تخصصی خود استفاده کنند.